- 9 Mai e Ziua Europei, iar dacă autorităţile vor să ne aburească că "suntem in Europa", atunci trebuie să se prefacă că respectă valorile europene; mersul pe bicicletă, vehicul nepoluant care arde grăsime, nu benzină, trebuie promovat, nu îngrădit!
- 9 Mai e şi Ziua Independenţei, una din zilele în care românaşii noştri şi-au cam proclamat independenţa, e drept, sub Rege străin. Atunci, un nume de stradă a zis: "Sîntem o naţiune liberă şi independentă".
- Nici locul ales nu e tocmai întâmplător: Câmpia Libertăţii de a pedala în parcuri!
Referitor la dată şi loc, mi-am dat seama că oricât de bine ne-am simţi, eu şi orgoliul meu, să organizăm acest protest, ar fi drăguţ să avem şi ceva media-coverage, ba chiar şi susţinerea unor ONG-uri. În paranteză fie spus, s-au mişcat cam greu cu privire la această chestiune, dar dacă domniile lor se urnesc şi ne ajută, să fie primit! Drept urmare, o să stau cu ochii ciuliţi, dar o să şi vorbesc cu dânşii, iar dacă vor organiza un protest, îi voi susţine! Un argument în plus la această abordare ar fi obţinerea unei autorizaţii de la Primărie (altfel, am studiat, suntem pasibili de a încălca iliesciana lege 60/1991, cu privire la adunările publice), autorizaţie care - bănuiesc eu - se dă mai uşor unei organizaţii decât unei persoane fizice, fie ea bine intenţionată.
Dar destul cu simbolismul şi idealismul înălţător. Propun ca până atunci (când o fi) să facem o listă de doleanţe. Eu voi propune o listă de idei, iar voi puteţi veni şi o puteţi completa folosindu-vă de comentarii! Să purcedem:
În locul interzicerii tuturor bicicletelor în toate parcurile, propun să se ţină cont de tipul acestora şi de caracteristicile parcurilor, astfel:
- bicicletele mici, cu roţi ajutătoare, să fie permise în orice parc; de asemenea, accesul bicicliştilor sub 12 ani să fie permis în orice parc.
- accesul bicicletelor mari, fără roţi ajutătoare, să fie interzis în parcurile mici. Prin parc mic înţeleg parcurile cu alei înguste (sub 3 m lăţime, de exemplu, dar cifra poate fi discutată!), dar şi parcurile cu suprafaţa totală mai mică de X metri pătraţi (de discutat X!); exemple: părculeţele dintre blocuri, parcul Titanii din sectorul 3 etc.
- accesul bicicletelor mari să fie permis în parcurile mari (cu suprafaţa totală mai mare de X metri pătraţi), astfel
a) Dacă aleea are peste 5 m lăţime, să se amenajeze o pistă de biciclete în lăţime de cel puţin un metru pe sens; accesul pietonilor să fie interzis pe pistă; să se poată circula cu o viteză acceptabilă: 10-15-20 Kmph.
b) Dacă aleea are între 3 şi 5 m lăţime, să se permită accesul mixt al pietonilor şi bicicliştilor pe pistă, care poate avea până la 0,5 m pe sens. Viteza maximă a bicicliştilor să fie între 5 şi 10 kmph.
c) Dacă aleea are mai puţin de 3 m lăţime, accesul bicicliştilor să fie interzis.
- accesul bicicletelor pe spaţiul verde, în orice parc, să fie interzis, cu excepţia situaţiilor în care bicicleta este luată de ghidon şi biciclistul merge alături de ea.
- pistele trebuie marcate vizibil în funţie de regimul lor (exclusiv pt. biciclete, mixt cu pietoni), atât cu panouri de restricţionare, cât şi direct pe ele, cu vopsele speciale (similare cu cele cu care se marchează pista).
- la intrarea pe aleile interzise circulaţiei bicicletelor să se monteze semne de interdicţie.
- la respectarea acestor restricţii vor veghea firmele de pază sau gardienii publici, care vor colabora cu Poliţia Rutieră, singura în măsură să dea amenzi!
- pentru bicicletele de trial, dirt-bike-uri etc. se vor amenaja spaţii speciale; accesul la aceste spaţii se va face respectând regulile de mai sus (şi regulile de bun-simţ, aş adăuga eu)
Probabil un jurist ar formula altfel aceste reguli, ar lămuri mai clar ce înseamnă "parc mic" şi "bicicletă mare", le-ar grupa mai logic, ar defini nişte sancţiuni, dar eu nu sunt jurist şi, probabil, există ONG-uri care au aşa ceva. Voi fi bucuros să colaborez cu ele, să vin cu idei şi să le transmit ideile voastre! Spor la idei!
(voi mai posta mai încolo câteva idei de protest, dar aştept să văd întâi că va fi! Daca media şi ONG-urile nu se mişcă sau se mişcă greu, schimbăm strategia şi organizăm lucurile în felul nostru)
Vezi aici şi aici
Later edit: La "ei" pana şi statuile de bronz în forma de elefant de bronz cu o trompă uriaşă au voie în parc cu
14 comentarii:
1. Nu ne-am miscat greu. :)
Dimpotriva ! Interdictia a intrat de vineri, noi am inceput deja sa vorbim pe radio de sambata, iar luni a inceput campania in jurnalele de stiri, cu interviuri cu autoritati, etc.
Plus ca degeaba ne-am fi miscat repede daca oamenii nu ar fi avut suficient timp sa afle. De exemplu, uite cati oameni s-au strans azi in Herastrau, pe langa Cabral, Bucurenci, Ioan T. Morar si Vlad Petreanu. Vlad zice ca au fost 20 de oameni. Si asta dupa ce in ultimele 2 zile s-a scris in sfarsit si in ziare, au zis si vreo 2 televiziuni.
Asadar, putina rabdare, pentru ca protestul se va face. In urmatoarele 3-4 zile ar trebui sa aflam si data.
2. Geo a publicat deja pe velorutia.ro un set de propuneri ale Federatiei Biciclistilor pentru modificarea Codului Rutier. Un set foarte complet si foarte detaliat. Aproape ca e mai mult de invatat decat pentru carnetul de sofer :))
Acesti oameni s-au strans in Herastrau, un parc unde E VOIE sa mergi cu bicicletele! In plus, fac balamuc pe tema asta de vreo saptamana si le scriu acelor domni sa faca ceva. Iar dansii fac "nesupunere civica" intr-un parc in care nu risca nimic! Inteleg ca s-au distrat nitel, dar asta e in stilul "protestatarilor" calduti, urbani, cool: ne adunam si noi si mai "protestam", ca sa vada lumea ce "implicati" suntem. Impact zero.
Referitor la data protestului, eu cred ca o data mai buna decat 9 mai nu putem gasi si am argumentat si de ce.
Imi place ca s-a implicat ONG-ul "Mai Mult Verde", care atunci cand au fost sunati HABAR N-AVEAU de interdictie! Fakers!
Azi ma intalnesc - sper - cu Geo de la "Bate Saua" si voi vorbi cu dansul despre ce e de facut. Pare un om super-de-treaba!
Sunt de acord ! sa ramana 9 mai !
Am fost intrebat de ora. Eu ma gandesc ca cea mai buna ora e 11:00, sa aiba timp sa vina si cei mai de departe sau cei care se trezesc mai tarzior sambata!
I'll be there! Fuck Bucurenci si ceata lor de imbecili.
da. perfect. 9 mai, ora 11. ;) dar dupa cum vad pe blogul lui doru oprisan, se va face un protest in data de 9 mai, in parcul IOR. nu ar fi mai ok sa se uneasca protestele, sa fie mai multa lume? sau nu crezi ca va avea loc cel din IOR?
Ghicitorule, suntem alaturi de tine.
Oanamarria, este vorba de acelasi protest :)
Am colaborat foarte bine cu domnul Doru Oprisan (sau dansul a colaborat bine cu mine!), asa ca ramane cum am stabilit: 9 mai, ora 11, parcul IOR, intrarea de la fantani!
Let's giv'em hell! (Peacefully).
a,i'm smart. :) nu cunosc zona foarte bine, si credeam ca intersectia de care zici nu e chiar la IOR. ok then. ;) hopefully, we'll give it to them. Nu stiu daca vreau neaparat peacefully.:)
Sa nu exageram, deja si sugestiile incep sa sune ca legiuitorul roman.
Pentru bun simt sugerez urmatoarele :
- acrobatiile cu biciclete sa fie permise doar in spatii special amenajate (dar asta sa nu interzica plimbarea pur si simplu normala cu astfel de biciclete prin alte parti)
- de ce interdictia "pe iarba", mostenita de la comunisti in continuare? De ce sa nu fie parcuri predominant cu pajisti?
Bineinteles, interzis pe spatiile amenajate special decorativ.
- referitor la viteza : spus simplu! sa circule cu viteza redusa. (asa cum zice si in codul rutier unde esti obligat sa reduci viteza). asta ar mai lipsi, radare in parc, vezi ca ai depasit cu bicla 10km/h.
Si vezi ca la 5km/h cu bicicleta (fara roti ajutatoare) abia poti te mentii.
In tari putin mai la vest de noi, nu cu pretentii, dar categoric mai civilizate, vezi urmatoarele mari diferente uriase!
1. lumea umbla cu bicicleta la greu. lumea se plimba cu bicicleta, face miscare cu bicicleta. inclusiv in parcuri.
2. lumea merge in parc sa sa mearga pe iarba, sa stea pe iarba. asfalt este destul pe strazi. destule parcuri pur si simplu nu au decat iarba
3a. respectul romanesc : la noi sunt indicatoare "nu calcati pe iarba, nu rupeti florile" alaturi de amenintatoarele "amenda XX LEI"
3b. respectul civilizat : alaturi de straturi cu flori vezi cate un indicator "va rugam respectati florile".
Insa sunt alaturi de tine, ghicitorule, si de toti biciclistii asupriti!
Ceva speranta sau promisiuni in vant?
http://www.gandul.info/actualitatea/oprescu-interdictia-statului-pe-iarba-e-o-idiotenie-bicicleta-in-parc-e-periculoasa.html?3927;4257317
Dupa parerea mea, sunt promisiuni in vant. Vorba ceea: o mie de vorbe nu fac un ban. Sau: daca tot globul vorbeste timp de 70 de ani, simultan, abia incalzesti un pahar cu apa.
Oprescu *se foloseste* de biciclisti ca sa-i dea peste nas lui Negoita. Si viceversa. E doar un razboi politic, in care noi suntem la mijloc. Deasemenea, senzatia mea e ca se pregateste pe tusa o firma de facut stalpisori, fireste, "agreata" de Oprescu, in contrapartida cu firmele de borduri "agreate" de Liviu Negoita.
Tot senzatia mea (e doar o parere, nu-mi dati in cap) e ca tot ce "face" Oprescu e praf in ochi si dop in gura: cateva declaratii in ziare, gata, s-a format opinia favorabila, acum se poate culca linistit si isi poate vedea linistit de "treaba" (mare?).
Mai sper, deasemenea, ca cooptarea celor de la "Bate Saua" intr-un grup consultativ de pe langa Primarie in legatura cu mijloacele de transport alternative este o incercare de a face ceva si nu o incercare de a baga pumnul inmanusat in catifea in gura lor.
Trimiteți un comentariu